in

Vajon milyen érzés lehet katapultálni egy katonai repülőgépből?

Amikor egy katonai repülőgéppel rendkívül rossz dolgok történnek a pilóta legutolsó menekülési megoldása a katapultálás. Ennek a műveletnek rendszere és műszerei az ülése alatt, illetve az ülésbe szerelve található.

A körülbelül 3500 alkatrészből álló katapult rendszer egy igazán figyelemre méltó technológia. Nemcsak kilövi a pilótákat a repülőgépből, de azt is biztosítja, hogy sértetlenül éljék túl ezt a közel sem kellemes élményt. 

Ha a pilóta 5000 méter feletti magasságon katapultál, ahol kevés az oxigén, akkor a szék érzékelői szabadon dönthetnek, hogy utasát a lehető leghamarabb oxigénhez  juttassa. Csak az után nyit az ejtőernyő, miután megfelelő magasságban van, hogy lélegezhető levegőt juttasson a pilótának.

A katapultálás egy veszélyes és összetett robbanássorozat

Amikor a pilóta meghúzza a térd magasságban található sárga és fekete színű hurok fogantyút az ülésen, az egy elképesztő láncreakciót indít be, amely három nagyon gyors egymást követő robbanással kezdődik. 

A 30 évvel korábban tervezett üléseknek csak egy ballisztikus robbanása volt, amelynek ereje legalább 20 G-s hatással kimondottan az ülésbe préselte a pilótát (ez azt jelenti, hogy a testtömegének a 20-szorosa terheli). 

Manapság a katapultált pilóta “csak” 18 G-s hatást fog érezni, ami még mindig óriási mennyiségű G erőt okoz.

A fogantyú meghúzásával a kidobó szerkezet 0,2 másodperc elteltével, szó szerint kilövi a pilótát a zuhanó vadászrepülőgépből. A katapultálás másodpercenként 15–17 méteres sebességgel repíti a pilótát a lehető legtávolabb a zuhanó repülőtől és a talajtól. 

A biztonsági övek meghúzódnak a pilóta karjai és lábai körül és egy úgynevezett sürgősségi oxigénellátás indul el. Ezután kinyílik egy kis ejtőernyő, majd a szék oldalán panelek nyílnak ki, hogy a szék egyenes szálljon a levegőben. Mindez körülbelül 1,35 másodperc alatt történik!

Ezután az ülés tetején levő kis doboz, amely tartalmazza a fő ejtőernyőt felemelkedik az üléstől és a fő ejtőernyő kinyílik. A pilótaülést körülvevő részek leválnak, kivéve a fenék alatti részt, amely tartalmaz egy  túlélési készletet és egy kisebb gumicsónakot, amely automatikusan felfújódik, ha a vízbe ér. 

Ezenkívül a legújabb rendszereknek háromrészes légzsákrendszere is van. Egyes repülőgép pilóták által viselt sisakra szerelt kijelzők nagyobbak és nehezebbek, így a súlypontjuk a fejtengelyük előtt van, ami növeli a nyaki sérülések kockázata katapultáláskor.

popsci.com

Minden vélemény számít:

70 évvel ezelőtt történt: az 1950-es évek legismertebb és legjobb autói

Virtuális verseny a Bloodhound, egy Formula 1-es autó és egy Bugatti között! Szerinted ki lesz a győztes?