in ,

Twitter vs. Facebook – melyik felület felel meg leginkább a vállalkozásod számára?

Amikor belevágsz egy közösségi média kampányba az első kérdés, amit elkerülhetetlenül felteszel magadnak: melyik felületed használd a hatékony stratégia futtatására? A Twittert vagy a Facebook-ot?

Ami mindkét felületre vonatkozóan egyarát igaznak bizonyul: kiváló lehetőségeket kínálnak a hálózathoz való csatlakozáshoz, a lead generáláshoz (a webhelyre irányuló forgalom növeléséhez), a márkaismertség fokozásához.

Ám a cél, a rendeltetés szempontjából e két platform eltér egymástól.

A Facebook-ot az emberek kapcsolatépítés és –fenntartás, élménybeszámolók és videó, fénykép megosztásához használják.

A Twitter különféle ötletek, real-time (valós idejű) információk és hírek megosztására szolgál.

Természetesen mindkét platformnak megvannak (most bennünket a vállalkozás szempontjából érdeklő) előnyei és hátrányai egyaránt, de vajon melyik a kettő közül felel meg leginkább kimondottan biznisz-célokra?

Az alábbiakban (röviden) nézzük meg és döntsük el!

Twitter vs. Facebook felhasználók

Beszéljenek a számok (jelen esetben a demográfiai adatok), amelyek mindig nagyot nyomnak a véleményalkotás-latban (reméljük azonban mégsem szükséges beérnünk Aaron Levenstein professzor szellemes statisztika-definíciójával, aki szerint: a statisztika olyan, akár a bikini, ami: bár sokat megmutat, mégis sikerül éppen a lényeget eltakarnia… ).

A Twitter-használó amerikai felnőttek száma 24%. A Facebook szélesebb ívű demográfiával „büszkélkedik” a Twitterhez képest, vagyis: 70% (amely az amerikai lakosság Facebook-felhasználóinak felnőtt számkategóriáját szemléltető adat).

A magyarországi (ide vonatkozó) adatok szerint (egy 2017-es felmérés alapján, amelyet Lévai Richárd közösségi marketingspecialista tett közzé Magyarok a közösségi médiában 2017 elején című írásában): a magyar aktív Facebook-használók száma 5,4 millióban mutatkozott meg, míg a Twitter-felhasználóké 582 ezer regisztrált magyart számlál, ám ebből csupán 2% minősül aktív felület-használónak. Ekképpen nézett ki a magyarok jelenléte a közösségi médiaplatformon (az Instagram a maga 1,1 millió használójával a Facebook tulajdonában van).

A Twitter-felhasználók mérlegserpenyője általában a fiatalabb generáció felé látszik elbillenni, ami 40% (18-19 év közötti fiatalt számlál). Emellett az 50 év feletti felhasználók aránya 20%-ban mutatható ki.

A Facebook a fiatal felhasználók 80%-át (úgy látszik) „hódította meg” (akik ugyancsak 18-19 év közöttiek), és aktívan jelen vannak a platformon, míg az 50 felettiek ennél a platformon 65%-ban vannak jelen, ami demográfiai szempontból népszerűbbnek bizonyuló oldalként prezentálja a Facebook-ot (a százalékok beszédes mivoltát nézve: viszi is a pálmát).

Twitter- vs. Facebook-hűség


Marketing szempontból
kulcsponti tényező figyelembe venni az egyes felületeken való tartózkodás idejét (napi mennyi időt, milyen gyakorisággal).

A Twitter-felhasználók 46%-a napi rendszerességgel használja a felületet. A platform nagy népszerűségnek örvend a közszereplők, újságírók, politikusok, hírességek körében. Amennyiben a cégeddel kapcsolatban gyorsan elolvasható, könnyen emészthető üzleti híreket, tippeket szeretnél megosztani a közönséggel, a Twitter jobb fogadási térnek bizonyul ehhez.

A márkaismertség terjesztése céljából optimális helynek bizonyul: lehetővé teszi a 140 karakternél nem hosszabb írások befogadását, amelye(ke)t a felhasználók gyorsan el tudnak olvasni (mindaddig, amíg a közleményt maguk alá nem gyűrik az újonnan felkerült Tweetek tömegei). Mivel a Twitter a gyorsaság híve, megnehezíti a hosszabb lélegzetvételű információk térnyerését felületén.

Abban az esetben, ha vállalkozásod szempontjából hosszú távra szőnél üzleti terveket a célcsoportoddal, úgy tűnik: megfelelőbb platform-alternatívaként használható a Facebook. A márkaépítés szempontjából a Facebook-on minden 1 millió követőre megközelítőleg 700 like jut. Ehhez képest a Twitter-követők táborában a márkaépítés céljából jelenlévő vállalkozások 300 interakcióra számíthatnak. Ezen túlmenően a felhasználók a Facebook-on átlagosan napi 8 alkalommal térnek vissza a felületre, míg a Twitter esetében mindez 5 alkalomra csökken.

Egyértelmű, hogy a Facebook-követők nagyobb mértékben felületfüggők, ezért vállalkozóként leginkább ebbe a platformba lenne értelme invesztálni (ami a követők növelését és a márkaépítés útját illeti).

Twitter vs. Facebook használat

Ha úgy gondolod, hogy a Twitter által megengedett 140 karakterből álló vállalati üzenetesszencia egyfajta „instant” márkaépítés ügyét szolgálhatja és gyors emelkedést eredményezhet a követőid táborában… nos, igazad lehet. Amennyiben: gyorsan, tömören szeretnéd eljuttatni üzeneteidet a fókuszközönség felé, a Te felületed a Twitter lehet mindennek kivitelezésére.

A stresszfaktor azonban, mint minden típusú gyorsan eredményeset stratégia kivitelezésében ott rejlik, hiszen a felhasználók valóságos reklám-cunamival találják szembe magukat folyamatosan, ami forrása lehet a (felhasználót való) kiábrándítás, kedvlohasztás és érdektelenség tényezőinek. Semmiképpen se engedd, hogy a tartalom mennyisége maga alá gyűrje annak minőségét. A Twittereb gyorsan „akcióba” tudsz lendülni és rövid üzeneteiddel nagyobb eséllyel fenntarthatod a felhasználók érdeklődését.

Másrészről a Facebook arra kínál lehetőséget, hogy hosszú távon ápolhasd üzleti kapcsolataidat követőiddel. A felületen lehetőséged nyílik elkészíteni egy teljes biznisz-oldalt, ahol a célközönség számára videókat, képeket, tartalmakat és további márkaösztönző anyagokat tudsz feltölteni. Ugyanakkor megteheted azt is, hogy termékvásárlás során 10% árengedményben részesítsd mindazokat a vásárlókat, akik lájkolták üzleti oldalad.

Twitter hirdetések vs. Facebook hirdetések

A Facebook-on közzétett reklámhirdetések lehetővé teszik, hogy vállalkozásoddal nagyobb számú közönséget érhess el. Mindemellett a Facebook tartogat a tarsolyában néhány hasznos célzási eszközt (targeting tools) is, amelyek segítségével finomíthatod a hirdetéseket (beazonosíthatod a legértékesebbnek bizonyuló ügyfeleidet, megtudhatod róluk, hogy mi a hobbijuk, milyen a vásárlói attitűdjük stb.).

A Facebook felhasználói felülete relatíve egyszerűen használható a felhasználók számára, hirdetéseket is viszonylag olcsón lehet közzétenni (általában azzal „büszkélkedhet” a Facebook, hogy gyakran többet költenek egyes hirdetők kávéra, mint a Facebook hirdetési kampányaik ráfordításaira – ám természetesen ez magától a kampánytól is függővé válik).

A Twitter is rendelkezik célzási kapacitásokkal (pl.: vásárlási viselkedés, nyelv, érdeklődés, követők), azonban az itt közzétett reklámok általában többe kerülnek, mint a Facebook-on.

Fontos szem előtt tartani a Twitter és a Facebook különböző céljait: a Twitter elsősorban ötletek, szösszenetek, rövid üzenetek megosztásához kínál teret, míg a Facebook a kapcsolatépítéshez adja meg a szükséges kereteket, szélesebb körű követő-táborral rendelkezik (felnőtt felhasználói is nagyobb számban vannak, mint a Twitteren, ahol 18-19 éves kor közötti fiatal felhaszálók vannak többségben).

A kérdés, amelyet nem elhanyagolandó feltenned: melyik csoportot szeretnéd megcélozni vállalatoddal? Milyen korú a célközönséged? Ez alapján is testre szabható (sőt!) a tartalom a megfelelő platformon történő márkaépítéshez.

Ha nem tudod eldönteni (mert még nagyon az elején vagy, ezzel együtt bizonytalan is), hogy melyik felületet használd marketingstratégiád során: próbáld ki mindkettőt, hiszen ez alapján tapasztalatra teszel szert és idővel az is kiderül, hogy melyik a Te platformod.

 

Minden vélemény számít:

12 meglepő és érdekes tény a világűrről! Te tudtál róluk?

Lancia Stratos: a 70-es évek újjászületett világhírű rallyautója