in

Összefogott a Google és a WordPress a digitális újságírásért

A digitális média ellentmondást nem tűrően utasította maga mögé a nyomtatott sajtót az utóbbi évtizedekben. Ez olvasói szemmel nézve pozitív történés, hiszen gyorsan, de mindenekelőtt ingyen juthatunk friss hírekhez, szerezhetünk tudomást a világ történéseiről.

Ugyanakkor újságírói oldalról nézve a dolog már nem túl kecsegtető, a szerkesztőségek munkatársai ugyanis jórészt az előfizetőkből élnek (illetve éltek idáig).

Kétségtelen tény, hogy az internet sokkal szélesebb olvasóközönséget képes lefedni, mint egy regionális, vagy akár egy országos terjesztésű kiadvány. Az újságírók számára ezáltal új lehetőségek nyíltak, az online publikációk és blogok segítségével soha nem látott mértékben gyarapíthatják olvasótáborukat.

A képlet azonban közel sem ilyen egyszerű. Jelen esetben ugyanis a több hírfogyasztó nem jelent egyben több bevételt is a szerzők számára. Sőt! Az előfizetők elmaradásával kifejezetten bevételkieséssel kell kalkulálniuk.

Létezik hatékony, mindenki számára elfogadható megoldás?

Megoldható-e, hogy a kecske is jól lakjon, és a káposzta is megmaradjon? Azaz létezik-e win-win megoldás, ahol az újságírók nem ingyen dolgoznak, és az internet adta szabadság is megmarad az olvasók számára?

A Google és a WordPress most karöltve próbálják feloldani a gordiuszi csomót: a tavalyi év elején jelentették be, hogy létrehoznak egy Newspack nevű platformot, mely egy „gyors, biztonságos és olcsó kiadványrendszer, ami a kisebb újságok igényeihez igazodik”.

A platformról egyelőre nem sokat tudni, annyit azonban a Google szakemberei elárultak, hogy a kezdeményezés a kisebb hírszervezetek nyomatékosabb online jelenlétének segítésére koncentrál, vélhetően támogatható tartalommal megspékelve (adomány).

A jelenlegi tervek szerint a készülő platform a WordPress egyszerűsített változata lesz, számos hasznos funkcióval és elérhető bővítménnyel.

Nem titkolt cél továbbá az – nyilatkozta szintén a Google –, hogy levegyék a terhet az újságírók válláról, akik így kizárólag a szerzői munkával tudnak foglalkozni. A keresőóriás szakembere itt vélhetően arra gondolt, hogy a digitális újságíróknak napjainkra szinte profi webmesterekké is kell képezniük magukat.

Nem elég ugyanis megírni egy cikket, azt tördelni, szerkeszteni kell, képpel, videóval ellátni, majd publikálni, közzétenni a közösségi médiában és kezelni a felhasználói hozzászólásokat, interakciókat. Tény, hogy ezek nem tartoznak a klasszikus újságírói feladatok közé.

Hol tart jelenleg a projekt?

A kezdeményezés mögött állók semmit nem szerettek volna elkapkodni, így az éles rendszer elindítását egy hosszú és embert próbáló tesztidőszak előzte meg. Tavaly február 1-jéig lehetett pályázni azoknak a kis és közepes hírszervezeteknek, melyek részt kívántak venni a tesztelés folyamatában.

A határidő lejártát követően a WordPress 12 újságot választott ki, köztük észak- és dél-amerikai, illetve egy prágai lap is lehetőséget kapott a korai eléréshez.

A kezdeményezés valóban pozitívnak tűnik, és óriási lehetőségeket rejt magában a kisebb regionális lapok támogatása kapcsán.

 

Minden vélemény számít:

The Nest: Jude Law és Carrie Coon új filmelőzetese

Nikki Waka – a szenvedélyes görög nő