in

Mit jelent a vegetarianizmus és mi a vegetáriánus étrend?

A vegetáriánus étrend egyre több rajongót tudhat magáénak. Ennek oka részben az állatok védelme és egyfajta szemléletmód követése. Tény, hogy az emberi szervezet akkor is hozzájuthat minden szükséges makrotápanyaghoz, ha az állati eredetű ételeket kizárjuk az étkezésekből.

Fontos azonban tisztában lenni azzal, hogy ennek érdekében körültekintően kell megválasztani azokat az alapanyagokat, melyek a vegetáriánusok asztalára kerülnek. Nem mindegy az sem, melyik irányzat követőinek valljuk magunkat.

Míg a leginkább megengedő irányzat a tejet, tejterméket és tojást nem zárja ki az étrendből, addig a vegánok már a mézet is kerülik, hiszen az is állati eredetű. Egyfajta átmenetet képeznek az úgynevezett peszketáriánusok, akik halat és tenger herkentyűket is fogyasztanak.

Mire figyelj, ha vegetáriánus étrendre váltasz?

A vegetáriánusoknak elsősorban arra kell kiemelten figyelniük, hogy a húsokkal bevitt vasat, fehérjéket, omega-zsírsavakat olyan alapanyagokkal tudják pótolni, melyek ezeket tartalmazzák.

Mivel a vasat legkönnyebben a húsfogyasztással pótolhatjuk, ezért a vashiányra utaló jelek esetén biztosan változtatni kell valamit a vegetáriánus étrenden.

Fontos tudni, hogy a vegánoknak a kalcium, a fehérje és a D-vitamin pótlása is nagyon lényeges. A B12-vitamin hiányában szív-és érrendszeri betegségeket kockáztathatunk, tehát a mikroelem bevitele, pótlása nem maradhat el. A már említett omega-zsírsavak nélkülözhetetlenek a látás, a szív egészsége, valamint az agyműködés serkentése érdekében.

E tekintetben a halféléket fogyasztók vannak a legjobb helyzetben, hiszen a tengeri étkek rendkívül gazdagok jótékony zsírsavakban. Ha viszont nem engedjük meg magunknak a tenger gyümölcseit sem, akkor a megfelelő olajok fogyasztásával juttathatjuk hozzá szervezetünket a megfelelő mennyiséghez.

A vegetáriánus étrend előnyei

A vegetáriánus étrend azonban nem csak veszélyeket rejt magában. A húsfogyasztás csökkentésének, vagy teljes elhagyásának köszönhetően javul a koleszterinszint, csökken a vérnyomás.

A zöldségek és gyümölcsök fokozott fogyasztásával javíthatjuk a szervezet rostokkal történő ellátást, ami a szív-és érrendszerre jótékony hatással van. A tapasztalatok azt mutatják, hogy az egyre többeknél diagnosztizált 2-es típusú cukorbetegség kialakulása csökkenthető, valamint a már mérhető értékek is javulhatnak a vegetáriánus étrendnek hála.

A friss zöldségekből készített ételek hozzájárulnak a súlycsökkentéshez, amivel számos egészségügyi kockázatot kiküszöbölhetünk.

Tények és tévhitek a vegetáriánus étrenddel kapcsolatban

Sokan abban a tévhitben vannak, hogy a vegetáriánusok, és főleg a vegánok egy sor finomságról lemondanak annak érdekében, hogy tartható legyen ez a fajta életvezetés. Tény pedig, hogy rendkívül ízletes, gazdagon fűszerezett és főleg változatos fogások kerülhetnek az asztalra.

A szója használatával pótolható a hús azokban az ételekben, melyeket nehezen képzelhetünk el nélküle. A fekete himalája só tojásszerű mellékízzel rendelkezik, s ezt érdemes kihasználni egyes ételek készítésekor.

A padlizsán szintén kiválóan beleilleszthető az egyébként hússal készülő ételek receptjeibe. Minden csak kreativitás kérdése, s ezt érdemes szem előtt tartani akkor, ha a vegetáriánus étrendre való áttérésen gondolkodunk.

A hús elhagyásával egészségesebben, tisztábban étkezhetünk, és mégsem kell lemondásokkal élnünk, hiszen fantasztikusan finom vegetáriánus receptek találhatók online.

Minden vélemény számít:

A hétvégi ERC után a 2020-as Rally világbajnokság is visszatér szeptemberben!

A Lamborghini legújabb szuper-autóját a Szaturnusz bolygó hatszögletű felhői inspirálták