in

Minden az autó műszerfal alkotó elemeiről és működésükről!

A „Tartsd a szemed az úton” kifejezést számtalanszor hallhattad már, ha nem is az oktatódtól, de a filmekből gyakran visszaköszönhet olykor ez a mondat, autós akciójelenetek közben. 

A valós életben az a helyzet, hogy tényleg nem mindig tartjuk szemeinket az úton. Ez nem azt jelenti, hogy vezetés közben olyan veszélyes magatartást képviselünk, mint például a szöveges üzenetek küldése vagy a rádióállomások váltogatása – valójában ez a pillanat arra szolgál, hogy javítsuk a vezetési élményt. Természetesen a műszerfalra gondolok! 

Amikor az autók lecserélték a lovaskocsikat, a műszerfal is megjelent egy falap formájában a szélvédő alatt. A műszerfal jelzések vagy maga a műszerfal kissé elavultak voltak a korai időszakban. Például, ha tudni szeretted volna, hogy mennyi üzemanyag van a tartályba, akkor egy botot kellett beledugnod, mert még nem volt alkotóeleme a műszerfalnak az üzemanyag mérő kijelző. 

Az 1930-as évekre az autók mérőműszerekkel kezdtek el legördülni a gyártósorról és a 30-as évek közepére már minden autóban megtalálhatók voltak egyes műszerfal visszajelző lámpák

Az autó műszerfal kijelző alapvető alkotóelemei

A műszerfal kijelzőjén legalább egy sebességmérő és üzemanyagmérő található. Ezen mérőeszközökön kívül a kijelzőn fordulatszámmérő, töltőrendszer-mérő, olajnyomásmérő és motor hőmérsékletmérő kombinációja is szerepel. 

  1. A sebességmérő, az egyik leggyakrabban használt alkotóelem a műszerfal jelzések közül, amely azt mutatja ki, hogy milyen gyorsan halad az autó. Régebben ez a mérőeszköz egy kábelre támaszkodott, amely a sebességmérőt, a sebességváltó belsejében lévő sebességfokozathoz kötötte, de manapság az elektromos érzékelőket használják előszeretettel a legtöbb műszerfal-eszköznél.
  1. Az autó üzemanyag-fogyasztásmérője sok alkalommal jön jól. Különösen akkor, ha hosszú úton vagy, hiszen időben jelzi, ha meg kell állnod egy benzinkútnál. A nagyon kezdeti időszakban az üzemanyag szintjét egy bottal mérték, amelyet az üzemanyag tartályba dugtak, hasonlóan a ma is alkalmazott olajszint mérőhöz. Azóta hatalmasat fejlődött ez a technológia is, habár nem teljesen pontos, de elegendő információt nyújt ahhoz, hogy elkerüld a benzintank kiüresedését.
  1. Amennyiben nem automata autót vezetsz, akkor valószínűleg jól ismered a fordulatszámmérőt, amely a percenkénti fordulatokat (RPM) méri a motorban. Ezen információk ismerete segít abban, hogy a megfelelő időben válts sebességet, amikor is maximális üzemanyag-fogyasztást érsz el.

A régebbi típusú autóknál a műszerfalon külön megtalálható elemek között voltak a töltőrendszer-mérő, az olajnyomásmérő és a motor hőmérséklet mérő eszközök is, azonban a modernebb autóknál ezeket az adatokat általában visszajelző lámpákkal közlik az autó vezetőjével.

Ezeknek a műszereknek és lámpáknak a konfigurációja és elrendezése a műszerfalon az egyes autóktól függően változik. Valójában meglepő lehet számodra, ha megtudod, hogy az autógyártók mennyi időt töltenek a műszerfal kijelzőinek megtervezésével. A műszerfal ugyanis az első olyan dolog, amit szemügyre veszel, ahogy beszállsz az autóba. 

A műszerfal kijelzők kialakítása

Az első benyomások fontosak egy autó vásárlás során és ugye a műszerfal az az alkatrész, amely bemutatja a járművet belülről a vásárlónak. 

A tervezőket komolyan megfizetik azért, hogy elgondolkodjanak azon, mégis mit igényelhet a lehetséges vásárló a műszerfalon. A műszerfal stílusa, alakja és elrendezése az üzlet megszakítója is lehet egy autó vásárlásakor.

A felmérések azt mutatják, hogy különösen a fiatal járművezetők és a nők jobban vonzódnak a digitális modellhez, míg a férfiak nagy része a hagyományos műszerfal kijelzőket részesítik előnyben. 

Az egyre jobban fejlődő kiegészítő technológia irányításának szükségessége, a visszapillantó tükröktől, a sztereó rendszerig, mind azt jelenti, hogy a műszerfal kijelzői a jövőben egyre változatosabbak lesznek. 

Természetesen felmerül a kérdés, hogy mikor válik a műszerfal kijelzője figyelemelterelővé. Hiszen minél több a modern technológiai kijelző a műszerfalon, annál kevesebb figyelmet szentelsz az útra és a vezetésre. 

Minden vélemény számít:

Drámai Osztrák Nagydíj – 3 biztonsági autós fázis, 9 kieső és Perez, Hamilton büntetés

John Travolta a tanár és Kevin Hart a diák a ‘Die Hart’ filmelőzetesében!