Mi köze van a magyaroknak az elektromos autókhoz? A villanyautók érdekes története!

Idehaza széles körben ismert tény, hogy a benzines kocsik porlasztója Bánki Donát és Csonka János közös munkájának eredménye. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy az elektromos autózás megvalósítása kapcsán is letettük a névjegyünket.

A Tesla térhódítása, illetve a nagyobb autógyártó cégek próbálkozásai következtében hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a nem kötött pályás elektromos meghajtás a 21. század sajátja. De az igazság az, hogy az elektromos gépjárműveknek sokkal messzebb nyúló és titokzatosabb története van, mint a robbanómotoroknak.

Kétségtelen tény, hogy az olajkészletek merülése, drágulása, illetve a környezetvédelem előtérbe kerülése fellendítette az elektromos autók piacát. Noha az ilyen típusú gépjárművekre ma forradalmi innovációként tekintünk, nem árt tudni, hogy az ötlet közel 200 éve megszületett.

Mi közünk az e-autókhoz? 

Némi vita van a villanyautók megszületésének pontos dátuma körül. Annyi azonban bizonyos, hogy 1828-ban Jedlik Ányos magyar feltaláló, természettudós, bencés szerzetes megtervezte és elkészítette az első elektromos autó modelljét.

Mivel Jedlik nem egy mai értelembe vett, személyszállításra alkalmas gépjárművet készített el „csak” egy modellt, ezért az elektromos autók históriájával foglalkozó kiadványok – lássuk be, teljesen méltatlanul – rendszeresen kihagyják a magyar szálat. Mindenesetre mi rögzítsük: a világ első villanymeghajtású kocsijának ötlete Jedlik Ányos feltalálózsenihez köthető.

 A világ első villanymotorja – Jedlik Ányos. Forrás: upsbatterycenter.com

1834-ben (vagy 35-ben, a pontos dátum itt homályos) az amerikai Thomas Davenport rakta le a következő mérföldkövet az e-autók történetének sztrádája mentén. Davenport lényegében egy sínen futó mozdonyt épített, melyet a pályán futó elektromágnes hajtott meg. Noha az elektromos autók gyártása végül nem a kötött pálya felé orientálódott, egy évszázaddal később Davenport ötlete alapján valósult meg a ma villamosként ismert tömegközlekedési eszköz.

Hosszú és rögös út vezetett a megvalósításhoz

A következő említésre méltó momentum a franciákhoz köthető. Gaston Planté fizikus 1859-ben találta fel az újratölthető, savat tartalmazó ólomakkumulátort. Ebben a pillanatba minden készen állt az elektromos autók világhódítására, de mondanom sem kell, semmi sem olyan egyszerű, mint amilyennek látszik.

1884-ben az angol Thomas Parker tömegtermelésre alkalmas elektromos autóval rukkolt elő, ám a grandiózus terveit nem sikerült megvalósítani. Végül 1899-ben Thomas Edison vette gondozásba elődei találmányait, újragondolva és továbbfejlesztve azokat. Mindenki számára nyilvánvaló, hogy ez alapján az amerikaiak saját maguknak tudják be az elektromos autó feltalálását.

Az elektromos autó a csúcsra ér

Az 1900-as évekre az amerikai nagyvárosok autóinak mintegy harmadát az elektromos kocsik adták. Nagy előnyük volt az akkora már az utakon is megjelent belsőégésű, azaz robbanómotorokkal szemben, hogy csendesebb utazást és könnyebb működtetést kínáltak. Hol rejtőzködött ezek után az elektromos meghajtású autó közel egy évszázadig?

Akadt egy megugorhatatlannak tűnő probléma az energiaforrás kapcsán. Az akkumulátorok hamar lemerültek, újratöltésük pedig őrületesen hosszú ideig tartott. Ezzel szemben az olajalapú üzemanyag akkoriban fillérekbe került, és – legalábbis úgy látszott – korlátlanul az emberiség rendelkezésére áll.

Noha zajosabb, büdösebb és működtetését tekintve körülményesebb volt egy robbanómotorral szerelt kocsi fenntartása, a nagyobb távolságok megtételére való alkalmassága miatt mégis megnyerte az elektromos meghajtással szembeni versenyt.

 

Minden vélemény számít:

A szerkesztő ajánlata:

Vélemény, hozzászólás?