in

Merre tovább, magyar e-kereskedelem?

Évek óta folyamatos növekedést produkál a hazai e-kereskedelem, most azonban teljesen új helyzettel találta szembe magát – egyre több szakértő és piaci szereplő hívja fel a figyelmet az online piac sérülékenységére. Miről is van szó valójában?

A koronavírus-járvány nem csupán az e-kereskedelmet, hanem a teljes gazdaságot képes alapjaiban megváltoztatni. Míg egyes szereplők szárnyalnak, mások máris komoly nehézségekkel szembesülnek; a kiszolgáló területek komoly nyomás alatt dolgoznak, a korábbinál többet kell várni a csomagok kézbesítésére, ráadásul a szaküzletek nyitva tartásának korlátozása is plusz terhelést jelent a logisztika számára.

Szakértők szerint a hazai e-kereskedelem növekedése mindenképpen pozitívan értékelhető; a tavalyi évben mintegy 16 százalékos növekedést volt képes felmutatni a szektor, ami tulajdonképpen lineáris növekedést jelent az azt megelőző időszakhoz képest. Erre kevés piac volt képes, ha kivesszük a körből az egészen alacsony fejlettségi szinten lévő feltörekvőként emlegetett piacokat.

Most azonban egészen új helyzet állt elő

A járványt megelőző „békeidőben” a kiszolgáló területek együtt fejlődhettek a webáruházakkal, most azonban extrém kihívásoknak kell megfelelniük.

A legnagyobb szereplők természetesen mindent megtesznek annak érdekében, hogy a saját javukra fordítsák a helyzetet; ütik a vasat, ahogyan lehet, és természetesen rendszeresen hangoztatják, hogy az online vásárlás nagyságrendekkel biztonságosabb, mint szaküzletekbe rohangálni. Nem kérdés, hogy ebben teljesen igazuk van. Ilyen jellegű kommunikációval találkozunk az Extreme Digital, az eMAG és számos nagy webáruház esetén.

A marketingesek és e-commerce menedzserek szerint a teljes hazai e-kereskedelemben nem beszélünk célszámokról, de minden évben napvilágot látnak bizonyos jóslatok a növekedésre vonatkozóan. A tavalyi évben az online kiskereskedelem elérte a bruttó 625 milliárd forintos bevételt, ezzel kismértékben meghaladta a várakozásokat. Az idei évben a piac nagyjából 14% növekedésre, azaz 712 milliárdos bevételre számított, legalábbis egészen addig, amíg a járványhelyzet felül nem írta a várakozásokat.

A home office, a kényszerű otthonlét és a megváltozott életvitel radikálisan megváltoztatta a területek iránti érdeklődést; az edzőtermi fitnesz iránti érdeklődés csökkent, de egyre többek vásároltak olyan eszközöket, amelyek az otthoni testedzést segítik. A szállások iránti érdeklődés radikálisan csökkent, megugrott viszont a laptopok, játékkonzolok és kenyérsütők iránti vásárlási hajlandóság. Emellett soha nem látott magasságokba emelkedett a tisztítógépek, a tisztítószerek és más higiéniai eszközök eladása.

Mindezek alapján nem túlzás azt állítani, hogy az e-kereskedelem egyértelműen nyertese a mostani helyzetnek, de vajon mi várható a következő hónapokban? A várható gazdasági recesszió hatása egészen biztosan megjelenik az online kereskedelemben, azonban előfordulhat, hogy ezt a negatív hatást az online kereskedelem iránti fokozottabb érdeklődés kompenzálni tudja.

Minden vélemény számít:

A Pentagon hivatalosan is megerősítette a 3 haditengerészeti UFO videó valódiságát!

Betekintés az Avatar 2 forgatására! Úgy tűnik Sigourney Weaver tíz éve nem öregedett egy napot sem!