in

Hogyan kocogj: Zenével vagy csöndes magányban?

Sokak szerint javul a teljesítményünk, ha kocogás közben zenét hallgatunk. De ha ez így is van, milyen zene a leghatásosabb?

Friedrich Nietzsche, a 19 század egyik legnagyobb gondolkodója mondta egyszer azt, hogy “Zene nélkül az élet tévedés volna.” A zene már az ősember életében is jelen volt, akkor még csak a rituálék részeként, de ma már el sem tudnánk képzelni nélküle a mindennapokat. Bár elsősorban szórakoztat és kikapcsol minket, a kutatások szerint a zenének ennél jóval több előnye van.

Sporttudományos kutatások során bizonyították, hogy a zene pozitív hatásai nemcsak a mentális és a lelkiállapot tekintetében érvényesülnek, de fizikailag is javítják a teljesítményt, függetlenül attól, hogy miféle sporttevékenységet végzünk.

A zene hatásai a pszichére

A tapasztalt és a kezdő sportolók közül is sokan vélik úgy, hogy a sportolás könnyebben és jobban is megy, ha zenére végzik. A kutatások szerint ennek oka az, hogy a zene növeli a mentális ellenállóképességet, jótékonyan csökkenti az észlelt erőfeszítés mértékét és elősegíti az ún. csúcsélmény megélését, mikor teljesen belemerülünk az adott tevékenységbe és örömet érzünk tőle. Ez pedig hozzájárul ahhoz, hogy a testmozgáshoz pozitív érzelmeink kapcsolódjanak, melyek növelik a motivációt rövid és hosszútávon is. Hogy kinél milyen típusú zene tudja előidézni mindezt, az egyénfüggő.

Vizsgálatokból az is kiderült, hogy az agy thétahullámainak csökkentésével a zene képes blokkolni a fáradtság és a stressz miatt fellépő tüneteket. Magas intenzitású vagy hosszabb ideig tartó fizikai tevékenységnél ez pedig különösen előnyös.

Fizikai hatások

Hogy a zene még nyugalmi állapotban is pozitívan hat a pulzusra, a légzésre, a motoros képességekre, az immunrendszer és a hormonháztartás működésére, azt már tudjuk. Ennek alapján feltételezhetjük, hogy ezek a hatások még inkább felerősödnek, ha mozgás közben hallgatunk zenét. Egy tanulmány szerint a vérkeringés 26%-kal fokozódik, emellett az oxigénfelhasználás mértéke is javul, ha az ízlésünknek megfelelő zene kíséretében sportolunk.

A zene tempója is reakciót vált ki testünkből: növeli a kitartást és a terheléstoleranciát. Mikor a mozgás és a légzés, valamint a szívverés sebessége összhangba kerül a zene ritmusával, az természetes teljesítményjavító hatást vált ki. Ennek köszönhetően úgy marad meg az egyenletes mozgásritmus, hogy annak semmilyen negatív pszichés hatása nincs.

Jobb sportteljesítmény

A zene és a sportteljesítmény közti kapcsolatot már 1911-től kezdve vizsgálják. Először egy 6 napon át tartó kerékpárverseny résztvevőit vizsgálva fedezték fel, hogy átlagosan 8,5%-kal nyújtottak jobb teljesítményt, ha zenekari kíséret mellett kerékpároztak. A friss kutatások szerint viszont a technológia fejlődésének köszönhetően ma már 10-15%-kal is növekedhet a teljesítményünk, ha zenére sportolunk.

Ha egy 5K futóversenyre készülünk, célszerű olyan tempójú zenelistát összeállítanunk, ami kívül esik az 5 km-es távon megszokott komfortzónánkon sebesség tekintetében. Természetesen, a jó sportteljesítményt sokféle tényező határozza meg, de a tudomány szerint egészen biztos, hogy a zene hatására növekszik a teljesítményünk.

A kutatók szerint, ha növelni szeretnénk a sportolás közbeni teljesítményünket, válasszunk olyan zenét, melynek tempója 120-135 BPM között van (azaz 1 perc alatt 120-135 lépést teszel meg).

Az egyéni fizikai állapot is befolyásolja azt, hogy melyik az a tempó, amit hosszabb távon is tartani tudunk, az viszont biztos, hogy csakis olyan zenét válasszunk, amit szeretünk. Különben akár ronthatjuk is a teljesítményünket.

A legjobb tehát, amit tehetünk, hogy a nekünk tetsző zenék közül az edzés intenzitásához passzoló, 120-135-ös tartományba eső számokat válogatunk össze. Egy kutatás szerint a 140 BPM-nél gyorsabb tempójú zenéknek már nem mutatható ki teljesítménynövelő hatásuk.

Több olyan magyar online rádió adót találsz, ahol a futósebességednek megfelelő tempójú zenék közül válogathatsz, de akár saját magad is összeállíthatod a kedvenc zeneszámaidat!

Minden vélemény számít:

Mérföldkő a Hold feltárásában – Nyolc ország írja alá a NASA Artemis megállapodását!

Új Audi TT RS – 40 év, 40 darab Quattro Edition készül!