in

Jelenleg ez a világ leggyorsabb szériagyártású autója: Koenigsegg Agera RS

Ha az autóipar mérnöki csúcspontjaira gondolunk, akkor a sebesség az első, ami eszünkbe juthat. Természetesen a lóerő, az aerodinamika és a minőség sem elhanyagolható szempontok, de legyünk őszinték, az ember és az autó több évtizedes kapcsolatában valahogy mindig is a sebesség volt az elsődleges.

A világ leggyorsabb szériagyártású autójának jelenlegi rekordja 457.94 km/h, amelyet a Koenigsegg Agera RS állított be 2017-ben és azóta sem akadt vetélytársa. Ez a sebességrekord csaknem a fele annak a sebességnek, amellyel a modern repülőgépek közlekednek, és majdnem a háromszorosa a Ford F-150 végsebességének, amely 2017-ben a legjobban eladott jármű volt az Egyesült Államokban.

Még mielőtt rátérnénk a Koenigsegg Agera RS specifikációira tekintsünk vissza a sebesség világrekord történetére. 

A szériagyártású autó sebességrekord eléréséhez szükséges kritériumok

Annak érdekében, hogy egy szériagyártású autó megszerezze a sebesség világrekordja címet az alábbi kritériumoknak kell teljesülniük: 

  • Szériagyártású autó kell legyen, amelyet elsősorban a fogyasztóknak történő értékesítésre szántak, és amelyet nem korlátozott számban gyártottak.
  • Nem módosított autóról van szó. Tehát semmilyen jellegű módosítást nem végezhetnek rajta.
  • Egy-egy kétirányú mérést végeznek egy pályán. A versenypálya mindkét irányában megmérik az autó sebességét, majd az átlagsebességet használják a sebességrekord eléréséhez.

1998-ban a híres McLaren F1 a történelem egyik legemlékezetesebb rekordját 386,4 km/h sebességgel állította be. Az F1 hét évig tartotta ezt a rekordot, amíg 2005-ben a Bugatti Veyron 408,46 km/h sebességgel túlszárnyalta annak rekordját. Aztán 2010-ben a Bugatti legyőzte a saját rekordját a Veyron Super Sporttal, amely 430,98 km/h sebességet ért el. A szuper-rekordot hét hosszú évig tartották, amíg végül 2017-ben a Koenigsegg Agera RS vette át azt mindössze 27 km/h sebességgel (457.94 km/h).

Miért az Agera RS ilyen gyors?

A Koenigsegg Agera RS motorháztetője alatt egy 5,0 literes V8-as motor lapul, amely összesen 1341 lóerős. A modern hiperkocsit Svédországban gyártják és 2,5 millió USD-ba kerül.

Az autó természetesen kimagasló teljesítményt nyújt, de ez nem elég ahhoz, hogy a világ leggyorsabb szériagyártású autója legyen. Szóval, mi tette lehetővé Koenigsegg számára az áhított helyet a sebességrekordok listáján?

A részletek némelyike nem egyértelmű, mivel a Koenigsegg nyilvánvalóan titokban akarja tartani, hogyan sikerült egy tökéletes autót összeállítani, de az alábbiakban lássunk három alapvető szempontot, amelyek nélkül garantáltan nem sikerült volna.

Teljesítmény és a légellenállás

Egy autó levegő ellenállása a sebesség négyzetével növekszik, amikor mozgásba kerül. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy legyőzzük a folyamatosan növekvő levegő ellenállását meg kell növelni a teljesítményt.

Vagyis egy autó akkor éri el a legnagyobb sebességét, amikor a légellenállás meghaladja a motor teljesítményét. 

Tapadás

Magas minőségű és színvonalú gumiabroncsokra van szükség, hogy elérd a legjobb tapadást egy gépkocsi esetében. Közel 460 km/h sebességnél az átlagos gumiabroncs nem tapad megfelelően, mivel nem ekkora sebességre voltak tervezve.

A Michelin mérnökei állítólag a Koenigsegg adatainak átfedésével ellenőrizték, hogy a nagy teljesítményű gumiabroncsok megfelelnek-e a feladatnak. A komoly csapatmunka meghozta az eredményét.

Aerodinamikai erő

Ennek kiküszöbölésére a Koenigsegg mérnökeinek meg kellett tervezniük a jelenlegi legjobb aerodinamikával rendelkező széria autót. Ez azt is jelenti, hogy a levegőt úgy kellett manipulálni, hogy az lefelé irányuló erőt biztosítson a gumiabroncsok számára.

Azonban a túl sok lefelé irányuló erő komoly gondokat okozhat az Agera RS felfüggesztésében, de a Koenigsegg mérnökei valószínűleg tökéletesen behangolták a felfüggesztést és az aerodinamikát, hiszen sikerült elérni a legnagyobb sebességet amely az alábbi videóban tekinthető meg.

Minden vélemény számít:

Itt a Nikola Motors nagy dobása! Elektromos pickup csaknem 1000 km-es hatótávolsággal

Spamek blokkolása a WordPress Zero Spam bővítménnyel