Egy korszak vége: a Volkswagen bogár felemelkedése és bukása

A Volkswagen Bogár minden idők egyik legjobb eladási rátákkal rendelkező autója, amely egy nemzedék meghatározó járműve volt egészen idén nyárig, amikor is leállt a “bogárhátú” gyártása.

2018 szeptemberében sokak számára szomorú hírt jelentett be a Volkswagen. A német autógyártó cég véget vet az idők során ikonikussá vált Volkswagen Bogár gyártásának, amely az vitathatatlanul az 1960-as évek autója volt. Annyira közkedvelt lett, hogy szinte mindenhol a világon ott voltak az utakon. Igaz, hogy a hátsó részükre felszerelt léghűtéses motor néha, olyan hangot adott ki, mint egy nagy sebességű élelmiszer-feldolgozó gép, de a tulajdonosokat ez sem tántorította el az örömteli kocsikázástól.

A VW Bogár mára a leghosszabb ideig futó és legtöbbet gyártott egy platformos autó a világon, amelynek történetét az alábbiakban ismertetjük.

A Volkswagen Bogár terve

Hihetetlen, de a “bogárhátú” tervének megszületése 1925-ben jött létre és magyar vonatkozása is van, ugyanis akkoriban Barényi Béla, az osztrák-magyar monarchia mérnöke készítette el a “Bogár” első tervét a Mercedes Benz számára.

A Volkswagen Bogár eredeti terve – Barényi Béla – Kép forrása: mercedes-benz.com

Öt évvel később Ferdinand Porsche merített ötletet a tervekből és a Porsche autógyártó vállalat elkezdte az autó fejlesztését, amelyet 1938-ban készítettek el. Érdekesség még, hogy 1955-ben Barényi sikeresen perelte a Volkswagen-t korábbi tervének szerzői jogok megsértése miatt.

Az 1930-as évek Németországa

Az 1930-as években Németország éppen befejezte az új közúthálózat kiépítését – a Reichsautobahn-t, és az akkori társadalom egy olcsó személygépkocsira vágyott. Egyszerűen lehessen tömeggyártásban részesíteni és könnyen cserélhető alkatrészekkel rendelkezzen. A Volkswagen szó németül “emberek autóját” jelenti, így a nevéből is adódott, hogy olcsó megoldásban kellet gondolkodnia az autógyártó cégnek.

Annál is inkább szükségesnek volt mondható az olcsó autó tömeggyártása akkoriban, mivel 1920-ban az Egyesült Államok lakosságának 33%-a rendelkezett már járművel. 1930-ra ez a szám 46%-ra nőtt. Ezzel ellentétben, Németországban az 1930-as évek elején 50 emberből csak egy engedhette meg magának, hogy autót vásároljon.

1938. május 26-án Hitler letette a sarokkövet a Fellerslebenben (Wolfsburgban) található Volkswagen gyárnak.

A második világháború kezdetével a Volkswagen gyár megkezdte a Type 82 Kübelwagen gyártását, amelyek a “Bogár” tervein alapultak. Ez egy könnyű katonai jármű volt a Wehrmacht és a Waffen-SS, valamint a kétéltű Schwimmwagen számára.

A Volkswagen Type 82 Kübelwagen. Kép forrása: Wikimedia Commons/Darkone

A gyár több száz Kommandeurswagen gyártott katonai parancsnokok számára is, akiknek a “Bogárhátú” testét négykerék-meghajtású alvázra szerelték fel. 1944-ben a termelés leállt, amikor a gyár berendezéseinek nagy részét földalatti bunkerbe helyezték, és a szövetségesek bombázásai komoly károkat okoztak.

A háború utáni időszak a felemelkedésé

1945-ben a Volkswagen gyár irányítását az angolok vették át az amerikaiaktól, akik előtte felszabadították a létesítményt. Amikor a brit hadsereg tisztje Ivan Hirst őrnagy átvette a gyárat hamar rájött, hogy Németországnak munkahelyekre van szüksége, ugyanakkor a brit hadseregnek pedig járművekre van szüksége.

Hirst azonnal rábeszélte a brit katonaságot, hogy rendeljen meg 20 000 járművet a gyárból és 1946 márciusáig havonta 1000 darab VW Type 1 (Volkswagen Bogár) autót gyártottak.

Volkswagen Type 1 (Volkswagen Bogár)

1947-re elkezdték a polgári bogarak gyártását, amelyek króm lökhárítókkal és karosszéria díszítéssel rendelkeztek. Az autónak még mindig csak 1131 cm3-s motorja volt és csak 25 lóerője, de 1949-ben Heinrich Nordhoffot kinevezték a Volkswagen gyár igazgatójává, és ekkor a termelés is drámaian megnőtt. 1955-re az egymilliomodik autó jött le a futószalagról.

1972. február 17-én legyártották a 15 007 034-ik “bogárt” is, amely ekkor már meghaladta az a Ford T Model rekordját, ami akkoriban a világ legkelendőbb autója volt. 1992. június 23-ig ez a szám meghaladta a 21 millió legyártott modellt. A bogár legnagyobb sikere Észak-Amerikában volt az 1960 és 1965 közötti időszakban.

1998-ban a Volkswagen forgalomba hozta az új bogár modellt, amely bár úgy nézett ki, mint az elődje, de lényegében már a VW Golf elődje volt.

2012-ben bevezettek egy új verziót, de az eladások tovább csökkentek: 2017-ben már csak 15 000-et adtak el.

2019 júliusában az utolsó bogár is lejött a Mexikói futószalagról, így véget ért a Bogárhátú korszaka. Jelenleg is sok pletyka terjed egy Volkswagen Bogár elektromos verziójának gyártásáról. Az is lehet, hogy még találkozunk egy újítással a modellt illetően az utakon a nem is olyan távoli jövőben. Bárhogy is alakuljon a modell jövője, ami a múltat illeti, nagy népszerűség és tisztelet jellemzi.

Minden vélemény számít:

A szerkesztő ajánlata:

Vélemény, hozzászólás?