A teherszállítás jövője az elektromos autópálya lesz? Németország elindította az e-sztráda programját!

Míg a világ vezető hatalmai csak szőrmentén egyeztetnek a világot veszélyeztető globális környezetszennyezés ártalmairól, addig a németek hatalmas lépést tettek az üvegházhatást okozó gázok visszaszorításáért. A germánok gőzerővel tesztelik a villamosított autópálya-rendszert a dízelmotoros gépjárművek számára.

Míg az Európai Unió ott tart, hogy 2021-ben talán kivezetésre kerülhetnek az egyszer használatos nejlonzacskók, addig a németek május elején megnyitották első elektromos sztrádájukat. Az úton egyelőre a Siemens által kifejlesztett teherautók közlekednek, ám vélhetően a technikát más autógyártó cégek is hasznosítani fogják. A szakemberek nem titkolt célja az üvegházhatás távlati és hatékony visszaszorítása.

Ezt a teljesítményt ugyan némileg beárnyékolja a dízelbotrány néven elhíresült, több német autógyártót érintő motorszoftver körüli manipuláció. Mint ismert, a Volkswagen, az Audi és a Seat is érintett volt abban a botrányban, mely során kiderült, hogy a dízel kocsik szoftvere jóval kedvezőbb károsanyag-kibocsátást produkál az ellenőrző teszteken, mint a hétköznapi használat során.

A történtek hatására számos autót kellett visszahívni, bírósági perek és milliárd dolláros kártérítési ítéletek születtek. A németeknek tehát van mit helyrerakniuk a renomén, legalábbis ami a környezetvédelmet illeti.

Mi az az e-sztráda?

De kanyarodjunk vissza a jelenbe! Május elején tehát a germánok megnyitották azt az útszakaszt, mely a dízelüzemű teherautók számára épült az üvegházhatású gázok kibocsátásának csökkentése érdekében.

Az új e-sztráda a meglévő autópálya fülé húzott elektromos hálózatrendszer, ami a speciálisan felszerelt teherautók elektromotorjának meghajtását látja el. Az egész rendszer talán a hibrid trolibuszokra emlékeztet, melyek áramszedővel, illetve robbanómotorral is képesek közlekedni, attól függően, hogy rá tudnak-e csatlakozni az elektromos hálózatra.

A Siemens cég által kifejlesztett elektromos rendszer egyelőre egy 10 kilométeres útszakaszon vehető igénybe azon teherautók számára, melyek rendelkeznek a tetőre szerelt áramszedővel. A villamos energiával meghajtott szakasz sebességhatára jelenleg 90 km/h, az út megtételéhez pedig egyetlen csepp gázolajra sincs szükség. Az e-sztráda végpontjánál az áramszedők visszahúzásra kerülnek, és a meghajtás visszavált dízelüzemre.

A teherszállítás jövője az e-sztráda lesz?

A Siemens képviselője azt nyilatkozta, hogy a rendszer ideális az olyan területeken történő áruszállításra, ahol a vasút nem praktikus vagy nem kiépíthető. A modernizált autópálya-szakasz a frankfurti repülőtér és a közeli ipari park között húzódik.

A választás azért esett erre a területre, mert a szakasz fontos kereskedelmi gócpont, ahol a nap 24 órájában erős az átjáró forgalom. (Ennek következtében rengeteg a dízelmotoros teherszállító gépjármű is.)

A Siemens aláhúzta, hogy az elektromos rendszernek köszönhetően a teherautó sofőrök 100.000 kilométerre vetítve hozzávetőleg 20.000 eurót (6,5 millió forint) spórolhatnak meg az üzemanyagköltségen.

Miközben a globális gazdaság egyre duzzad, ezzel arányosan a teherszállítás iránti kereslet évről-évre nő. Az éghajlatváltozást okozó üvegházhatás (és azt ezt közvetlenül okozó károsanyag-kibocsátás) kezelése egyre égetőbb feladatnak tűnik. A Siemens és a német kormány a bevezetett technológiától azt reméli, hogy átfogó megoldást nyújthat a környezetvédelem érdekében tett lépések sorában.

 

Minden vélemény számít:

A szerkesztő ajánlata:

Vélemény, hozzászólás?