in

A lehengerlő SEO szövegírás alapjai!

Képzeld magad elé a weboldaladon elhelyezett blogszöveg olvasóját, akit most nevezzünk (az optimálisabb vizionálás érdekében) Gabinak. A cím és a metaleírás alapján reményteljesen a Te oldaladra kattintott, ám amikor megnyitotta a tartalmat lehervadt az arcáról a kezdeti izgalomteljes mosoly.

Gabi a keresése során a title (cím), valamint rövid leírás alapján úgy döntött, hogy megfelelő információkhoz juthat, amennyiben erre az általa megfelelőnek nyilvánított oldalra kattint.

Mit tennél, ha visszafordíthatnád az időt, egészen addig a pillanatig, amikor Gabi (utazása közben) megnyitja a weboldalad? Vajon mi minősülhet ez esetben ideálisnak?

Egy e-vállalkozó életében rémálom-közeli szituációként könyvelhető el a fenti(hez hasonló) jelenet, azaz a potenciális ügyfél kilépése, elkattintása az oldalról, és a kiábrándultságot követő más oldalakon történő információszerzés lépése.

A kedvező passzus az lett volna, ha Gabi a címet és a leírást alapján történő oldalra kattintás során megelégedetten olvasott volna tovább, magába szívva a feltüntetett információkat (mely teljes mértékben kielégítette kíváncsiságát, megfelelte feltett kérdéseire a szükséges válaszokat), majd feliratkozott (ezzel csatlakozva a lead-ek táborához, mellyel párhuzamosan potenciális vásárlóvá lépett elő), rövid időn belül vásárolt is, elégedett volt a termékkel/szolgáltatással, ennek okán pedig lojális, visszatérő kliens lett belőle.

No, de mi volt a kiábrándítást előidéző faktor?

A cím és a leírás rendben voltak, hiszen ez keltette fel Gabi figyelmét, aki mindezek gyors elolvasását követően rögtön eleget is tett a soron következő akciónak: kattintott, hogy tovább olvasson. Ám az olvasás kiábrándító és tiszavirág életű volt. Ez a vállalkozás(od) számára hiányosságnak minősülhet, hiszen a tartalom valósággal „elűzte” a ready-to-buy (kész a vásárlásra) Gabit, aki visszakattintott a keresési találatokra, hogy tovább böngészhessen.

Egy weboldalnak az elhanyagolhatatlan tartalmi felület mellett szükséges rendelkeznie egy ugyancsak nélkülözhetetlen oldaltechnikai platformmal is. A technikai SEO-t a betöltési időtől a *CSS-hez szükséges optimalizálni.

*A CSS- az angol Cascading Style Sheets (magyar megfelelője: egymásba ágyazott stíluslapok). A Google-történelem kezdetén úgy gondolták, hogy a keresőmotor nem tudja elolvasni a CSS-fájlokat, amelynek következményeképpen: nem képes bemérni a weboldal tartalmának helyét. A Google időközben igyekezett orvosolni ezt a hiátust, különféle előrelépéseket tett kapacitásainak javítása érdekében.

A CSS SEO számára nyújtott előnyei abban nyilvánulnak meg, hogy az oldalakat a keresőmotorok számára könnyen elérhetővé teszik (gyors betöltést biztosítva mindehhez). A megfelelő tartalom írása érdekében kulcsponti kérdés az oldal jól szervezettsége. A CSS az oldaltartalom rendszerezése érdekében olyan HTML-kódokat ír, amelyek szemantikailag jól szervezettek (ezzel előmozdítva, hogy a keresőmotorok könnyen feltérképezhessék és indexelhessék a weboldalakat).

Mi a tech-SEO (technikai keresőoptimalizálás)?

A SEO-nak két típusa van:

  1. az on-page SEO (oldalon található SEO – amely a tartalom- és az oldal optimalizálásával foglalkozik)
  2. valamint az off-page SEO (amelynek az a funkció jut, hogy létrehozza a weboldalak közötti kapcsolatot)

E két SEO-ról úgy hírlik, hogy együttesen az általános keresőoptimalizálástól elvártaknak (elvileg) eleget tesznek. Vagy mégsem? Van egy harmadik SEO is, amelyet röviden tech-SEO-nak neveznek.

Mit tesz a technikai SEO?

  • részben egyesíti az on-page és off-page tényezőket
  • a tech-SEO a teljes SEO-tevékenységek nagyrészére kiterjed (kivételt képeznek ez alól a tartalomoptimalizálás és a linképítés)
  • a keresőmotorok követelményeinek igyekeznek eleget tenni, mindezt a feltérképezés javítása érdekében
  • a keresőmotorok napról napra kifinomultabbá válnak, ezért szükséges folyamatosan lépést tartani az egyre komplexebbé váló kritériumokkal
  • a tech-SEO-t folyamatosan optimalizálni szükséges, ahhoz, hogy megfelelő módon előkészítse a tartalom számára létfontosságú alapot (ezzel potenciálisan elérve a legjobb marketingkörnyezethez való kapcsolódást, ekképpen akadálytalanul bemérhetik a keresőmotorok a weboldalt).

Miért van szükség kulcsszóra?

A kulcsszókutatásba fektetett minimális időráfordítás is növelheti a havi volument, emellett fokozza az előkelőbb rangsoroláshoz jutás esélyeit egyaránt. A blogtartalomírás kulcsszó nélkül olyan mint a kávé hab nélkül, vagy éppenséggel az étel só nélkül… egyszóval és sajnálatos módon: kudarcra van ítélve. Természetesen minden esetben az adott vállalkozáshoz, iparághoz leginkább kapcsolódó nagy mennyiségű kulcsszavakat szükséges használni.

A tartalmak SEO-irányelveknek megfelelő módon történő írásával hatékonyabb és sikerre „ítéltebb” lehet a Google-ranglétrán való előrébb jutás. Jobb kulcsszó = előkelőbb helyezés!

Lapos, szürke címek! Inkább ne tedd ki az ablakba…

A figyelemfelkeltő címke (title tag) akcióra szólítja olvasóját, felhevítve benne az olvasstovább-effektust. Azonban a főcímen ne a szövegírás startjakor kezdjünk el agyalni, hanem miután az utolsó karakter is helyhez jutott a szövegben. A cím ugyanis nem más, mint a tartalom esszenciája, summázata.

A túlmorfondírozott, nyakatekert címekkel áteshetünk a ló túlsó oldalára, éppen azt a hatást érve el mindezzel, mint lapos testvéreikkel, vagyis: eredménytelenséget. Érdemes megfontolta az Apple-„atya”, Steve Jobs, azon gondolatát (melyek a címhasználatkor is mozgósíthatók), mely szerint: Az egyszerűség: arany középút a túl kevés és a túl sok között.

Meta leírások (meta descriptions)

A title tag (címcímke) az első dolog, ami vonzza a keresési eredményeket. Ám a hatásfokozás érdekében a címcímke által felhevített figyelmet a meta leírások végzik. Amennyiben kihagyjuk a meta leírásokat a SEO-pakliból, úgy a keresőmotorok fognak egy automatikus leírással előrukkolni (ami nem a legszerencsésebb az oldalra nézve). A blogírásban mindehhez 160 karakternyi „elbűvölő” leírást hozhatunk létre.

Amennyiben az oldalad termékekekkel/szolgáltatásokkal foglalkozik, a fókusz a speciális, különleges ajánlatokon legyen, amelyek egyedülállónak minősülnek a maguk nemében a piacon. A meta leírásban is fontos használni a cél-kulcsszót (kulcsszavakat). A cél a figyelem megragadása, amikor a kulcsszó keresési lekérdezést kap.

Nyűgözd le az olvasódat, hogy az oldalon maradjon

A kulcsszóval és a metaleírással megragadott figyelem jutalma az olvasó kattintása a webhelyre , ahol a figyelemfenntartás feladatát most magának a tartalomnak kell elvégeznie. Az emberek átlagos figyelemfelkeltési idejét nem több mint nyolc másodpercben mutatták ki.

Ennyi áll a rendelkezésedre, ha meg szeretnéd valósítani a maradjazoldalon-effektust. Itt ismételten átveszi a szót a kreativitás, ahol a szövegtagolás és az alcímek segítségével úgy kell elbűvölni az olvasókat a tartalommal, hogy ne akarjon tovább kattintani.

Legyen a tartalom művészet, amelyben szórakoztatva tájékoztatsz

Kicsit szórakoztatni is kell, némi humorral fűszerezni a szöveg attrakciót. A robotikus szövegmormolás helyett mozgosítsd inkább a szöveghorgolást (amelynek keretében szóról szóra, mondatról mondatra szövöd a Te saját művészeti alkotásod, mellyel képes leszel olvasók egész seregét elkápráztatni, lenyűgözni.

Ugye nem vagy Te papagáj?

„Napjainkban”, „a mai rohanó világban”, „bezzeg régen más volt” és hasonló kifejezések baráti körével bánjunk csínján, hiszen ezek leginkább az előszavas kommunikáció világában állják a sarat, leírva azonban lelombozóak. Közhelyek, klisék csak mértékkel és egyáltalán ne azért, hogy ezzel kitöltsük a rendelkezésünkre álló helyet (töltelékszavak odabiggyesztésével).

Bekezdések

A bekezdések célja a szöveg önálló egységeinek tagolása, amely az olvasást teszik zsírozottabbá, áttekinthetőbbé. Sok olvasó csupán átszalad egy cikken, ezért fontos a tartalomszegmentálás.

Alfejezetek

Az alfejezetek is a szövegszegmentálást, tartalomszakaszolást segítik elő. Aki csak kutyafuttában átolvassa a szöveget, az is hozzájuthat a legszükségesebb információkhoz ennek a módszernek köszönhetően. Mindenki igyekszik takarékoskodni, és nem csupán anyagi téren, hanem a rendelkezésre álló idővel is. Az alfejezetek a gyorsolvasás-elősegítés követei.

Blogolás. Milyen sűrűn?

Az igaz, hogy a blogolás területén sem mehet a minőség rovására a mennyiség, hiszen a releváns, hasznos, információdus tartalommal való szolgálás kiemelten fontos.

Amennyiben szolgáltatásról van szó a havi minimális elvárt tartalom öt cikkben mutatkozik meg, míg termékek esetében mindez tízre nő, hogy mind a keresőmotorok, mind az olvasók elégedettek legyenek. Ha hírekkel foglalkozó weboldalról beszélünk, az előbbiekhez képest a tartalomfeltöltés erőteljesen megnövekszik.

Legkevesebb 300? Mi ez?

Ami Leonidas spártai királynak elegendő volt, az a tartalommarketing szempontjából kevésnek bizonyul. 300!

A blogolás területén a több jobb elve kiemelkedő szerephez jut (természetesen a tartalomminőséggel karöltve). Ám mindenképpen fontos tudni, hogy 300 szónál kevesebb tartalommal fölösleges bajlódni.

Az adukatív/oktató jellegű anyagok ennél jóval nagyobbra duzzadnak, a legjobb, ha nem kevesebbek 1500 szónál. A minél több a tartalom, annál jobb ikertestvére a Blog családban: a minél hosszabb (és hasznosabb) a tartalom, annál jobban örül keresőmotor és olvasó egyaránt.

Belső és külső hivatkozások

Az internal (belső) és external (külső) linkek hiánya, a metaleírások elhanyagolásához hasonlóan csökkentik az oldal és tartalmai értékét (mind az olvasók, mind pedig a keresőmotorok szempontjából).

A belső linkek:

  • további források az olvasói információszerzéshez
  • hosszabb ideig tartják az olvasókat a weboldalon, ezzel is növelve a webhely SEO-értékét
  • a belső oldal használata a szolgáltatási oldalak és a blogok között javítja a webhely-feltérképezhetőséget
  • az oldal, amelyhez a horgonyszöveg (anchor text) kapcsolódik: jelet küld a keresőmotoroknak, hogy a tartalmat értékelték, ezáltal pedig magasabb lesz az oldaljogosultság.

A külső linkek:

  • olyan hiperhivatkozások, amelyek akkor valósulnak meg, amikor egy másik/külső helyről a weboldal(ad)ra mutató hivatkozás kapcsolódik (külső link a webhelyhez)
  • a keresőmotorok ezt szavazatként értékelik
  • emiatt nőhet a weboldal rangsor-teljesítménye
  • mivel objektív minősítésről van szó, a keresőmotorok méltányolják mindezt.

A legtöbb vállalkozónak egyszerűen nincs ideje arra, hogy a weboldalát folyamatosan „tartalom-etesse”, vagyis nincs ideje folyamatosan, vagy legalább periodikusan blogolni. A tartalomszegény webhely-környezet nem tetszik a keresőmotoroknak.

Szerencsére van megoldás. Nem kell válladra venned az egész web-világod. Ebben nyújthatnak segédkezet a freelancerek/a szabadúszó szövegírók, akik nagyon is értenek a munkájukhoz. Nyugodtan rájuk bízhatod a SEO szövegírási feladatot, hogy ne kelljen azon vacilálnod, hogy két értekezlet és ugyancsak biznisz jellegű utazás közé mikor és hogyan tudnád úgy begyömöszölni a szövegírásra szánt időt is, hogy az eredményes legyen.

Az online siker, az követők érdeklődésének fenntartása, lojalitásuk megőrzése, valamint a keresőmotorok általi kiemelkedő rangsorolás érdekében folyamatos blogolásra van szükség. A webhely alapvető eleme, tápláló talaja a blog, amely valósággal éhen pusztul és eltűnik az online berkekből, ha nem eteted folytonosan színvonalas tartalommal.

Minden vélemény számít:

Hamilton nyeri a stájer Nagydíjat Bottas előtt, mindkét Ferraris kiesett ütközés miatt!

Óvott a Renault a Racing Point versenyautók jogszerűségével kapcsolatban!