Tudatos lassítás – a slow életmód

A technológia felgyorsult fejlődésével életünk ritmusa önkéntelenül is megpróbál lépést tartani. Ennek számos előnyét és kényelmét élvezzük, azonban közben megfeledkezünk a hátrányokról, melyek nem azonnal mutatkoznak meg, hanem sokszor csak akkor, amikor már túl késő. Amikor már túlhajszoltuk magunkat, amikor már agyunk túlpörgött a végtelen információáradattól és szemünk nem bírja követni a képernyőn folyamatosan megjelenő figyelemfelkeltő érdekességeket.

Slow filozófia

Vannak olyan emberek, akik sok esetben saját kárukon megtanulva és saját tapasztalataik miatt elkezdtek tenni valamit ez ellen a megállíthatatlannak tűnő gyorsulás ellen. Először az evéssel kapcsolatban jelent meg a slow filozófia, mégpedig Olaszországban, az 1980-as években, amikor a gyorséttermek és gyorskaják ellen kezdtek el lázadni. Azóta a világon több helyen is létrehoztak olyan éttermeket, amelyek a slow food filozófiáját hirdetik, ami nem más, mint az, hogy már a vásárlásnál válasszuk ki gondosan a természetes, házilag termesztett alapanyagokat, főzés közben feledkezzünk meg mindenféle digitális eszközről, lazuljunk el, élvezzük, osszuk meg az élményt másokkal, majd élvezettel fogyasszuk el az elkészített ételt, koncentráljunk az ízekre, végül pedig közösen mosogassunk el és rakjunk rendet.

Annyira sikeresnek bizonyolt ez a mozgalom, hogy pár év alatt a slow filozófia kiterjedt az élet más területeire is, mint például a munkahely, városi élet, design vagy életmód.

A tudatosság a kulcs

A slow életmód nem feltétlenül szó szerinti lassítást jelent. Inkább tudatosságot, önismeretet, felismerést, határok felállítását. Azt jelenti, hogy ne rohanjunk céltalanul, minden áron lépést tartva a társadalom és a technológia által diktált tempóval. A kötelezőnek gondolt állandó online jelenlét, a tömegközlekedés és a túlzásba vitt munka, de még a hobbik is mind hozzájárulnak a túlhajszoláshoz, kimerüléshez, boldogtalansághoz, amik előbb vagy utóbb az egészség rovására is mehetnek.

Szálljunk le a villamosról és sétáljunk két megállót. Menjünk úgy végig az utcán, mint egy turista, csodáljuk meg az épületeket, a környezet szépségeit. Töltsünk minőségi időt szeretteinkkel, teljes figyelmünket és jelenlétünket nekik szentelve. Olvassunk, főzzünk, dolgozzunk vagy sétáljunk; csináljunk bármit, de tegyük azt tudatosan. A slow filozófiának nincs konkrét receptje, hiszen mindenkinek más a ritmusa, másak az igényei, ezért mindenki saját maga döntheti el, hogyan visz egy kis lassítást, egy kis tudatosságot, egy kis slow filozófiát mindennapjaiba.

Leave a Reply