Az európai népek sztereotípiái

Mi emberek szeretünk kategorizálni, általánosítani, vagy ha nem is szeretünk, de általában önkéntelenül is csináljuk. Mindenről és mindenkiről van egy kialakult képünk, amit nagyon sok minden befolyásol, kezdve a történelemmel, a médián keresztül, egészen a családi és kulturális tényezők hatásáig. Sémákban és „forgatókönyvekben” gondolkodunk és mindenkit beskatulyázunk sokszor még azelőtt, hogy megismernénk, csupán ránézésre. Ezt nevezzük egyszóval sztereotipizálásnak. Nézzük, milyen kép él a köztudatban a különböző európai népekről.

Sokszínű Európa

Az angolok híresek, vagy inkább hírhedtek humorukról, melyet csak ők vagy még ők maguk sem értenek; nagy futballrajongók, kimértek és álszentek. Az oroszokkal kapcsolatban a legtöbben a vodkára asszociálnak – ezért piros az arcuk és ezért bírják jól a hideget. Ezen kívül ízléstelen öltözködésük is figyelemfelkeltő. A svájciak nem szeretik a bevándorlókat, de korrektek és becsületesek. A németek pedig messze földön híresek precizitásukról és arról, hogy állandóan sört isznak és kolbászt esznek. Az olaszokról a spagetti, a pizza és az erős gesztikulálás jut eszünkbe. A franciákról a divat és a szerelem, valamint az, hogy magukon kívül nem szeretnek más nemzeteket. Romániáról, illetve Erdélyről a vámpírok, a spanyolokról a bikaviadalok, a finnekről a hideg és a melankólia, a hollandokról a tulipánok és Amsterdam jut eszünkbe, a magyarokról pedig a piros paprika, a gulyásleves és a szép magyar lányok képe él a köztudatban.

A sztereotípiák előnyei és hátrányai

A különböző kultúrákról és népekről a közhiedelemben elterjedt sztereotípiák nagyon sok mindenre hatással vannak. Befolyásolják az egyes országok imázsát, a róluk kialakult nézeteket, így a turizmust és külföldi kapcsolataikat is akár. Mivel a rossz hír hamarabb odaér mindenhová, mint maga az ember, ezért alapból elutasító, kritikus vagy rosszalló attitűdökkel találkozhatunk. A megbélyegzés hátrányait nagyon nehéz kiküszöbölni és megváltoztatni. Ugyanakkor a pozitív sztereotípiákra épülhet akár az országimázs, sok turistát lehet általuk bevonzani és az egész turizmus alapját képezhetik.

Nagyon fontos mindig kritikusan és kellően lazán kezelni a népekről kialakult sztereotípiákat, melyek nyújthatnak egy kiindulási pontot, azonban győződjünk meg az igazságukról mi magunk és adjunk esélyt mindenkinek a bizonyításra, hiszen minden ember más és kulturánként is akadnak „kakukktojások”, akik egyáltalán nem illenek bele a képbe és akár az ellenkezője lehet igaz rájuk.

Leave a Reply