A sírástól egészségesebbek leszünk

Vannak olyanok, akik számára a sírás tabu téma. Nem szeretnek róla beszélni, sőt, nem is engedik meg maguknak, hogy sírjanak. Ebben közrejátszik a mai társadalom is, hiszen sok esetben nem „megengedett” vagy nem „illik” sírni. Főleg nem a férfiaknak. És ezt már gyerekkorban elkezdik belénk súlykolni: „a nagyfiúk nem sírnak”. Pedig a sírás nem csupán lelki, hanem fizikai és szellemi egészségi állapotunkra is jótékony hatással van. Ha pedig visszafolytjuk, az káros.

Jó hatással van a lélekre

A sírás a szervezetünk azon igyekezete, hogy visszaállítsa az egészséges egyensúlyt. Sírást válthat ki belőlünk valamilyen negatív vagy pozitív élmény, szomorúság, fáradtság, frusztráció, idegesség vagy akár egy katarzis élmény is. Bizonyított tény, hogy az érzelmileg kiváltott könnyeknek nagyobb a hormontartalmuk és stresszlevezető hatásuk. Egy kiadós sírás után megkönnyebbülve, nyugodtabbnak és felszabadultabbnak érezzük magunkat. Kiadjuk a feszültséget, a negatív energiát és érzelmeket magunkból.

Az, hogy a nők gyakrabban sírnak, mint a férfiak nem csupán azért van, mert érzelmesebbek és empatikusabbak, hanem mert evolúciósan így fejlődtek. Hatvanszor több sírásért felelős hormon termelődik szervezetükben, mint a férfiakéban, nem csoda tehát, ha könnyebben és többször sírnak.

Jó hatással van az egészségi állapotra

Kutatások bizonyítják azt is, hogy akik gyakran sírnak, egészségesebbek azoknál, akik ritkán vagy soha. Egyrészt nem gyülemlik fel bennük a stressz, aminek pszichoszomatikus következményei lehetnek – tehát lelki eredetű fizikai tünetek, mint a migrén, emésztési zavarok, hajhullás, álmatlanság. Másrészt a sírás enyhíti az allergiás és asztmás tüneteket, a reumás vagy ízületi fájdalmakat. Csökkenti a szívinfarktus és a rák kialakulásának esélyeit. Nem véletlen tehát, hogy az ember az egyetlen faj, aki képes érzelmi alapon sírni. A sírás fontos eszköze a nehézségekkel való megküzdésnek és a feszültségek levezetésének, legyen szó fizikai vagy lelki problémákról. Azoknál, akik visszafolytják a sírást, óriási előrelépést és megkönnyebülést jelent, ha sikerül megtörniük, akik pedig képesek sírni érzelmeik indíttatására, állítólag nagy az önbecsülésük és könnyebben kezelik a stresszt. A sírás tehát jó öngyógyító terápia mindenkinek.

Leave a Reply