A Proust-effektus

Bizonyára mindenkivel gyakran előfordul, hogy egy illat vagy szag váratlan időutazásra viszi és évtizedekkel repíti vissza a múltba, konkrét emlékeket, eseményeket, helyszíneket, személyeket és érzelmeket felidézve. Hátborzongató és ugyanakkor csodálatos, hogy az illatoknak mekkora erejük van. Nem is hinnénk, mennyire befolyásolják hangulatunkat, lelkiállapotunkat, emlékezőképességünket és még egészségünket is.

Az eltűnt idő nyomában

A jelenséget a híres Marcel Proustról nevezték el, hiszen ő írt regényében arról először részletesen, hogy egy sütemény illata milyen érzelmeket és emlékeket válthat ki egy emberből. Később tudományosan is alátámasztották, hogy a tapintással, látással és hallással összemérve, a szaglás az, ami a legtöbb emléket idézi fel bennünk. A felidézés mellett ráadásul intenzíven újra meg is éljük ezeket az emlékeket. Az orrban nagyjából ezer receptor található, melyek akár tízezer különböző szagot és illatot képesek felismerni és megkülönböztetni egymástól. A parfümőrök, borszakértők és mindazok, akiknek kifinomult szaglása van, az átlagnál több illatot képesek megkülönböztetni, tehát a szaglás fejleszthető. Sőt, akár betegségek kezelésében is fontos szerepe lehet. Hangulatjavító hatásuk miatt az illatokkal kezelhető a depresszió; az emlékek intenzív felidézése miatt pedig gyógyítható vele a demencia és fejleszthető a memória.

Illatmarketing

Egyre több vállalat jön rá arra, hogy az illatokkal befolyásolhatják az embereket és ezt kezdik tudatos marketingfogásként használni. A különböző illatok nem csupán emlékeket képesek előidézni, hanem különböző módon hatnak is ránk. Ezért ha az olyan kellemetlen helyeken, mint a kórház vagy váróterem megnyugtató, kellemes illat árad a levegőben, az emberekben pozitívabb asszociációk maradnak meg. A drogériák, éttermek, pékségek is mind ráéreztek és rá is játszanak erre a jelenségre és a friss kenyér, az ellenállhatatlan kávé, frissen sült sütemények, tavaszt idéző virágok és kellemesebbnél kellemesebb termékek illatával csábítják be a vendégeket. Kutatások kimutatták, hogy az olyan helyeken, ahol tudatosan alkalmazzák az illatmarketinget, akár 10-15%-al is megnő a vásárlók boltban eltöltött ideje, a vásárlási szándék és a bolti forgalom.

Leave a Reply