A felnőttkori körömrágás okai

A körömrágás nem csupán egy rossz szokás, hanem sok esetben egy kényszertevékenység és lelki problémák fizikai jelzése is. Már gyerekkorban kialakulhat és nagyon nehéz róla leszokni, ha nem tudatosítjuk a probléma forrását. Amellett, hogy nem esztétikus, csúnya körmöket eredményez, fájdalmas is és fizikai megbetegedések okozója is lehet a körmök rágása.

A körömrágás okai

Az esetek többségében ennek a kényszeres tevékenységnek lelki eredetű okai vannak. Visszafojtott agressziót, dühöt, szorongást jelent. Mivel a körmeinknek evolúciósan támadó, illetve védekező funkciója volt, ezért “fegyvernek” minősülnek. Aki rágja a körmét, saját magát fegyverzi le, hogy ne tudja megtámadni azt, aki fájdalmat okozott neki. Általában egy nála tekintélyesebb személy iránt irányulnak a negatív érzelmek; sok esetben egy vagy mindkét szülő, főnök vagy házastárs a körömrágás kiváltója.

Aki rágja a körmét, az sokszor bizonytalan és nehezen hoz meg az életével kapcsolatos döntéseket. Úgy érzi, hogy nem szeretik és nem is érdemli meg. A körmök melletti bőr rágása jelenthet bűntudatot, önmagunk ellen fordulást, belső feszültséget. A körömrágás az érzések kifejezésének hiányát pótolja.

Hogyan szokjunk le a körömrágásról?

Ha nem kóros körömrágásról van szó, akkor kellő mennyiségű motivációval és kitartással egyedül is képesek vagyunk leszokni róla. Ha súlyos a helyzet, – észre sem vesszük, de folyamatosan rágjuk a körmünket – akkor érdemes orvoshoz fordulni, aki terápiával vagy gyógyszeres kezeléssel segíteni tud.

Érdemes megfigyelni, hogy milyen helyzetekben kezdjük el rágni a körmeinket, hogy mi váltja ki bennünk ezt a kényszert. Tehát mindenek előtt tudatosítani kell a problémát és annak gyökerénél kell elkezdeni a kezelést. Segíthet, ha ilyenkor mással foglaljuk le magunkat vagy kezeinket. Babráljunk ceruzával, nyomkodjunk maroklabdát vagy válasszunk bármilyen más pótcselekvést.

Kérjük meg a környezetünkben lévőket, hogy figyelmeztessenek minden alkalommal, amikor elkezdjük a körömrágást. Otthon viseljünk kesztyűt nap közben vagy ragasszuk le a körmeinket. Egy kellemetlen íz is eltántoríthat a rágástól vagy az is, ha kifestjük őket. A gyógyszertárakban lehet kapni olyan átlátszó anyagokat, melyeket a körömre kell festeni és szájba kerülve kellemetlen ízt váltanak ki, ami elveszi a kedvünket a rágástól. A tapasztalatok szerint a környezetváltozás és a stresszmentes életmód is sokat segíthet a leszokásban.

Leave a Reply